Mat, min bästa vän

Jag älskar mat! Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag hade börjat kolla efter recept så jag tänkte att jag kunde lägga in dem här efterhand som jag hittar, så får även andra ta del av dem.
Här kommer ett i alla fall. Så får vi se om jag kommer ihåg att hålla detta regelbundet.

Chokladtårta med vit glasyr

8-10 bitar
Tid: ca 30 minuter+ 30 minuter i ung

 

150g smör
1½ dl socker
4 ägg
150g + 50 g mörkchoklad
1½ vetemjöl
ströbröd (till formen)

Glasyr:
200g vit choklad
1-2 msk smör

 

Ta ut smöret i god tid så att det hinner mjukna. Vispa 150g smör och socker poröst i en bunke. Separera äggulorna från vitorna. Lägg i gulorna en i taget och blanda. Smält 150g mörk choklad i ett vattenbad och häll ner i äggsmeten försiktigt. Rör om väl och tillsätt mjölet.
Vispa vitorna hårt och vänd sedan ner dem försiktigt i smeten. Hacka till sist 50g mörk choklad grovt och rör ner. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant. Grädda i 200° i ca 25-30 minuter. Kakan kan med fördel få ara lite kladdig inuti.
    Låt kakan svalna. Smält under tiden den vita chokladen. Låt stå kallt till det ska serveras.
    Dekorera gärna med kanderande och färska ätliga blommor, vi har valt säsongens penséer och kanderad lavendel. Servera med vispad grädde. Till vuxna är det gott att smaksätta med en skvätt rom eller konjak.

Om ni testar så får ni gärna skriva och berätta hur det smakade, för jag har inte hunnit testa någon än.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0