"Det är pinsamt att vara svensk, jag skäms"

Kl. 9 denna morgon vaknar jag av bekanta ljud, och personer som pratar om en bekant hädelse. Självklart handlade det om tsunamin som rullade in över Thailand 2004. Jag flög upp ur sängen och plaserade mig framför tvn.
Det var en dokumentär som egentligen handlade om Sverige, UD, och hur ambassaderna jobbade under katastrofen. Och jag tar upp detta för att jag bara måste kommentera deras arbete.
Förfärligt är vad det är! Personer som verkligen ville hjälpa gjorde allt i sin makt för att få tillstånd från dem där människorna som kallar sig "stadsminister" och andra personer som anser sig vara mäktiga och har feta löner. Men inte fick dem nått stöd från någon viktig fet gubbe.
Men efter att ha sett denna dokumentären så tycker jag inte att dem är värda ett dugg. Att strunta i människor i nöd för att fira jul eller vara på semester, det är skamligt.
Att sen inte försvara sig, eller prata om sitt mistag gör bara saken värre. Ingen av de personerna som hade gjort fel vågade vara med i en intervju.
Som personerna (de som varit med i tsunamin) i dokumentären sa; Italienarna kom tidigt dagen efter, lika så finländarna och många många andra länder, men vart var den svenska truppen?
Den svenska truppen dök inte upp förrän efter 4-5 dagar efter tsunamin, då de flesta svenskar fått ta sig hem på egen hand.
En man i dokumentären sa, "Det är pinsamt att vara svensk, jag skäms" och man kan ju inte annat än att hålla med honom. Dem hade kunnat göra så mycket mer, men alla väntar ut varandra, som vanligt.
Man blir så trött på det.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst men det är inte lönt. Istället kommer här lite bilder, bilder som man redan sett tusen gånger.












Det är helt sjukt...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0